mandag den 4. juli 2011

La Marmotte 2011 - 175km, 5000hm

Det er Lørdag d. 2. juli, klokken er 5.00 og udenfor er det mørkt. Jeg befinder mig i en køjeseng, på toppen af Alpe d´huez på Hotel le Refuge, et Danski hotel. I dag er det dagen, hvor jeg skal prøve kræfter med La Marmotte. Et legendarisk løb i alperne, 175km over bjergene Glandon, Telegraph, Galibier og Alp d´huez, ialt 5000hm. Vi ankom torsdag formiddag og torsdag og fredag er gået med korte ture på cyklen og at lade op med pasta og lasagne, samt masser af vand og salt. Jeg føler mig klar, men også meget spændt. Jeg har hørt meget om dette løb og en fællesnævner er, at det skal køres med respekt for egne evner og mådehold på de første bjerge, da løbet er hårdt, hårdt, hårdt. Efter jeg har spist morgenmad, triller jeg stille ned til starten. Vi er 3 der har aftalt at starte sammen og så se hvor længe vi kan holde sammen. Nedkørslen til starten er meget kold! Og jeg er glad for jeg har taget overtrækstøj på. Heldigvis har vi en bil stående nedenfor og kan aflevere de overskydende tøj, før vi begiver os til starten. Vi er i start 2, som er 7.30. Derfor er vores numre sorte. Det er relativt nemt at finde ind i starten, der står officials overalt og man bliver ledt ind i den rette boks, alt efter hvilken farve og nummer man har. Starten går og vi begynder at køre mod bunden af Glandon. Vi havde egentlig aftalt at tage den med ro, men jeg fryser helt vildt og sætter derfor noget tempo på, så vi holder godt 45 til opstigningen starter. Det sætter lidt kulør i kinderne og det var tiltrængt. Opkørslen til Glandon begynder. Det er faktisk en rigtig flot opstigning og også ret stejl. Jeg har på forhånd ikke spekuleret så meget på Glandon, det var "bare" det første bjerg, der skulle køres stille og roligt. Jeg syns dog det var en rigtig positiv oplevelse at køre opad. Meget varieret og flot. Benene skulle lige vågne op og vænne sig til at køre opad. Jeg havde på forhånd aftalt med mig selv, at jeg ville ligge på puls 160-164 og holde mig til den plan, fremfor at se på hastigheder og andre ting. Med den plan kørte jeg ret hurtigt opad, benene virkede fine og der blev hældt godt med drik indenbords, samt et par geler. På toppen af Glandon var der som noget nyt lavet neutral zone. Dvs. at tiden blev stoppet og der var depot. Det var rigtig fint, så kunne vi i ro og mag fylde flasker (jeg havde på dette tidspunkt drukket 1,5L mild energidrik + 1 RedBull) samt vi kunne spise en energibar + en bolle. På med vindvest og ærmer og en tissetur, så var vi klar til at køre nedad. Vi brugte lang tid i neutral zone og vi brugte lang tid på nedkørslen. Neutral zone sluttede først efter den farlige og tekniske nedkørsel af Glandon, det var perfekt, så kunne vi køre uden at der var stor risiko for styrt. Jeg kan kun anbefale at respektere den neutrale zone og få det bedste ud af den. Dvs. kør stille, restituer, spis og få styr på tøj etc. Der var naturligvis nogle der skulle køre ræs nedad, sikkert for at slå tider fra tidligere år, hvor der ikke var neutral zone, vi så også hvordan det endte for et par stykker der styrtede - dumt ... Efter nedkørslen kørte vi over et par tidstagningsmåtter og løbet var igang igen. På stykket mellem Glandon og Telegraph, kan man vælge to strategier. At tage den med ro og gøre klar til Telegraph, eller give den max gas og snuppe en masse placeringer. Mikael og jeg valgte det sidste, da vi er et par store fyre, der har det bedst på flad vej. Hong valgte den første og fandt ind i en god gruppe. Vi kørte op ad Telegraph i fin stil, taktik også denne gang at køre på puls. Jeg følte mig relativt godt kørende og blev fristet til at sætte pulsen op til 169. Vi blev ikke overhalet af mange på vej op ... en håndfuld max. Vi fik en Gel og en Bolle på vej op og på Telegraph fyldte vi igen flasker (2x750ml vand) spiste en saltpille og fik tisset af. Samtidig kom Hong op og vi nåede lige at få fat i ham ved bunden af Galibier. Han havde valgt at køre gennem depotet på toppen af Telegraph. MEN depotet i Valloire, ligger et par km op ad Galibier, ikke optimalt når man sidder med tomme flasker. Mikael havde kørt de 2 første bjerge sammen med mig, men han havde nok kørt et par slag for højt + drukket lidt mindre end mig. Det resulterede i at han slap mit baghjul og fulgtes med Hong istedet. Han fortalte mig efter løbet at han efter et par km fik problemer med sit syn, som til sidst forsvandt helt ... det er hvad for lidt væske og for høj puls betaler tilbage med ... heldigvis kom han ovenpå igen og måtte køre resten af løbet forsigtigt og med ekstra pauser. Jeg fortsatte for mig selv mod Galibier og jeg havde forberedt mig på det første stykke ... men blev alligevel snydt. Det ligner der er fladt, det er der IKKE! Det siger faktisk op mod 8% men det ligner der er fladt pga. de bjerge der ligger omkring. For at slå tiden ihjel, snakkede jeg lidt med en gut fra Holland. Det hjælper lidt at snakke, når hjernen spiller et puds. Ved "broen" som markerer overgangen til de sidste km på galibier, bliver der meget stejlt. Igen var mit fokus på pulsen og jeg kørte op, uden større problemer end varmen. Som vi bevægede os opad, kom der dog en kold vind, som afløste varmen. Det var dejligt. Galibier er bare et ondt bjerg, jeg er SÅ glad for at min strategi holdt. Jeg så en del i krise og jeg ville nødigt have stået der med kramper og krise. 2km fra toppen holdt vores bil og efter et kort stop, hvor jeg fik fyldt begge dunke (som var tomme igen) og en cola i baglommen. Jeg fik kørt det sidste stykke op, som er meget stejlt. På toppen, hurtigt i Vest+ærmer, der var koldt koldt koldt deroppe. Jeg besluttede at drikke min cola på nedkørslen ... hmmm jeg vælger nok en anden løsning næste gang :-) Det første stykke nedkørsel på Galibier er faktisk lidt livsfarligt. Vejen svinger og er smal og kører man ud over kanten, er det mere eller mindre frit fald, uden autoværn. Men colaen smagte godt. Resten af turen til Alp d´huez gik i max tempo. Det meste af turen lå jeg på grænsen af hvad mine gear kunne følge med til. 60-75km/t. Der var ret meget modvind og på dette stykke gælder det om at finde en gruppe at køre med! Bunden af Alp d´huez blev nået og opad gik det. Jeg kunne efterhånden mærke at jeg havde været i gang mange timer, kombineret med at solen nu var rigtig varm og det første stykke er meget stejlt. Jeg satte derfor tempoet ned til 160 puls/min. så jeg var sikker på at holde helt til mål. Hold da op der var langt op :-) Igen brugte jeg finden med at snakke med et par stykker. Det hjælper bare rigtig meget mentalt, samt det hjælper med at holde pulsen lidt i ro ... ellers kan man jo ikke snakke. Her var der mange der have krise. Folk der gik op! Holdt pause i skyggen, stod foroverbøjet over styret, eller kastede op. Det lyder nok ik så pænt, men jeg fandt sgu lidt ekstra energi ved at se de andre være i krise, alt er jo relativt og i denne situation så det sgu ud til at jeg havde det meget godt, på trods af min hjerne forsøgte at fortælle mig lidt andet. Da jeg kunne skimte byen på toppen, blev jeg lettet, nu var det bare det sidste stykke op. Vinden blæste heroppe, så jeg fandt et baghjul og blev pacet frem på den måde, det sidste blev brugt på at køre max de sidste 2km, så da jeg endelig kørte over målstregen, var der ikke en watt tilbage i de ben. Men La Marmotte var overstået og jeg havde den fedeste fornemmelse i kroppen, jeg gjorde det! Og jeg holdt mine aftaler og min strategi holdt! Ganske godt tilfreds med egen præstation, kunne jeg nappe mig et bad, et par store øller og grillmad på Danskis terrasse, mens solen forsvandt. En fantastisk dag, et fantastisk løb og en fantastisk oplevelse rigere! Jeg slutter som nummer 833 i tiden 7:33:48, guldtid :-) Der var 6233 der fuldførte løbet, den langsomste brugte 13:50:00 og den hurtigste 5:82:23.

Et par gode råd:
Mad og drikke er ekstremt vigtigt når man begiver sig ud i et projekt som La Marmotte!!! Jeg havde været omhyggelig med at fylde alle depoter i dagene op til. Masser at drikke og gerne Isotonisk drikke. Derudover ingen rødt kød (eller øl) og masser af pasta og hvidt kød med salt på. På selve løbsdagen havde jeg på forhånd stukket 2 red Bull i baglommen + 2x750ml flasker på cyklen, med mild energidrik. Derudover havde jeg et par barer og 6 geler, samt 4 bløde boller med nutella. Jeg spiste næsten det hele, på nær en bar og et par geler. Jeg fyldte vand på begge tomme flasker på Telegraph og Galibier, samt fik en cola på Galibier. Mindre kunne ikke have gjort det. Jeg kørte med gearing 34x28 som mindste gear, det passede mig fint. Derudover kørte jeg 100% på puls. Meget få gange brød jeg min egen aftale om ikke at komme over 170. Det skal siges at disse grænser er individuelle!!! Så test det i forvejen. Det gøres nemmest ved at du "gætter" på hvad din langdistance puls er. Så kører du en dag ca. 100km hvor du virkelig forsøger at holde pulsen konstant på dit "gæt". Hvis du efter de 100km stadig har energi til at fortsætte, så ligger du enten under eller på grænsen. Kommer du i krise, eller benene bliver "tomme" så skal du sætte dit "gæt" nedad. På langdistance som La Marmotte, kan det være 3-4 pulsslag pr. min. der kan gøre en forskel, til den gode eller dårlige side. Og til sidst. Start bare langsomt ... du skal nok komme af med eventuelt overskud på de sidste 13km opad Alp d´Huez...

fredag den 10. juni 2011

Bella Skilte Cup 3. afdeling med 42km/t

7. juni blev 3. afdeling af Bella Skilte Cup afviklet. Det blev til 6 omgange i Hove med over 42km/t. Jeg sluttede på en 20. plads. Løbet blev kørt super stærkt, og selvom der var flere der forsøgte at slippe væk, lykkedes det ikke. Ruten var rimelig flad og der var næsten ikke noget vind. Da vi nåede til spurten var jeg lidt for hurtig til at brænde krudtet af, men alt i alt var jeg godt tilfreds med min egen indsats :-) Læs evt. mere på TeamCyklingShops side LINK

tirsdag den 7. juni 2011

Danmarks Højeste Motionscykelløb

Hele familien har været på en dejlig Kr. Himmelfartsferie til Ry i Skanderborg området. Jeg havde taget cyklen med og Torsdag d.2 juni stillede jeg til start i løbet Danmarks Højeste, med start i Skanderborg. www.dkhojeste.dk Da vi primært var taget afsted for ferien skyld og da vi skulle køre fra København om morgenen for at at nå starten, valgte jeg at stille på distancen 100km. Løbet var et af de helt flotte. Gennem den flotteste natur og nok et af de flotteste jeg har kørt. Jeg kørte de første 45km solo, der var ingen i min startgruppe der hang med og jeg kørte bare mit eget tempo. Så kom der en gruppe op, der havde startet sidst og kørt rulleskift til de havde nået mig. Så jeg lagde mig ind blandt dem og vi var 3-5 stykker der pænt skiftedes til vi nærmede os mål. Lige før mål kørte vi desværre forkert pga. et skilt vi overså, men vi fik hurtigt vendt og rettet fejlen. Det blev til en 21. plads for mit vedkommende. Et løb jeg helt sikkert skal køre igen, næste gang bliver det dog i en god startgruppe og den lange rute.

torsdag den 2. juni 2011

25. plads i Sjælsø rundt

Der var stillet 2745 til starten i Sjælsø rundt. Vi var ca. 800 i gruppe 1, som startede efter masterbilen kl.07.00. De første 15-20 km kørte vi så med ca. 25km i snit efter masterbilen og folk forsøgte at komme så  tæt på bilen som muligt, for at være klar til det gik løs. Jeg havde ingen problemer med at holde mig til ved bilen, så da den kørte væk, sad jeg helt perfekt med fremme. Desværre manglede jeg et håndfuld af gutterne fra holdet, de var punkteret :-( Vi var en god gruppe fra TeamCyclingShop.dk med fremme og vi satte fint vores præg på gruppen. Et par gange var jeg med i et udbrud, men feltet kørte bare så stærkt at det var umuligt at slippe væk. Da vi ramte Kregmebakken og Garmin spurten, fortrød jeg at have ødslet med kræfterne. Vi kørte over bakken med næste 50km i timen, av av av. Jeg var lige ved at blive smidt af, men bed tænderne sammen og kom op i feltet igen. Resten af turen spillede jeg mine kort mere fornuftigt og fandt mig en plads blandt de 15-20 forreste. Hald gik effektivt til værks og tog mange og lange føringer.
Løbet blev kørt med politimotorcykler til at holde trafikken væk og biler både foran og bagved. Det var sgu sjovt at prøve at have hele vejen til at køre cykel på! Det kunne også ses på farten at der var fri bane. Vi kom ind med ca. 39km i snit, og det skal lige tælles med at de første 20 var kørt med 25 i timen... lidt før mål, skal man igennem en skovsti, den havde jeg ikke set komme og her mistede jeg lige et par meter til feltet, et par meter jeg ikke kunne køre op igen, så jeg kunne desværre hverken se eller blande mig i spurten. Alt i alt syntes jeg dog det var et super løb og er godt tilfreds med indsatsen. Det blev til en 25. plads ud af 2745. Læs evt. også Dans beretning på www.teamcyclingshop.dk

tirsdag den 24. maj 2011

Debut i Bella Skilte Cup (2. afdeling)

Tirsdag d. 24. maj kl.18.30 gik starten til 2. afdeling af Bella Skilte Cup. Team Cycling Shop var mødt op iført nyt fedt teamtøj og højt humør. I København havde flere kørt afsted i bilen i haglvejr, regn, lyn og torden, så det var perfekt at det var tørvejr og sol ved starten i Ejby! Vind var der dog masser af og det kom i høj grad til at præge løbet. Allerede på første omgang stod det helt klart, at vinden ville have afgørende faktor. Det var bare om at holde sig til, ellers røg man af viften, uden advarsel. Resultatet blev at allerede på 2. omgang var feltet godt og grundigt delt op i en række mindre grupper, der sled som bæster for at komme gennem vinden. Jeg røg naturligvis af og kom til at side i en gruppe med blandt andet Karsten, Kim og Hald + et par Haslevfyre. Det stod dog klart for mig, at jeg ikke ville overleve det tempo de satte, så jeg lod mig falde fra og ventede pænt på at en gruppe skulle komme mig til hjælp i vinden. Jan og en flok på ca. 4 kom op til mig og vi begyndte at få et rigtig godt samarbejde op at køre. Efter noget tid lykkedes det os at hente Kim og Hald igen og efter endnu et stykke tid, fik vi også Karsten med i gruppen. Det var jeg naturligvis glad for, så var det denne gang den rigtige beslutning jeg tog da jeg gav slip. Det kan nogen gange være det værste, at side på yderste mandat bag i en gruppe og skulle tage valget ... skal jeg fortsætte med at pine mig selv og køre langt over evne, med stor risiko for at gå helt ned, eller skal jeg slippe nu og vente på bedre tider. Heldigvis kom der denne gang bedre tider, for vinden var SÅ modbydelig og umulig at arbejde i allene. På de flade stykker i medvinden viste computeren flere gange 60+ ... så går det altså pænt stærkt i modvinden var vi under 30, selvom vi kørte rulleskift. Løbet blev rigtig godt afviklet og bilisterne var meget venlige til at holde sig væk. Alt i alt en super aften og en super debut for mig i Bella Skilte Cup.

søndag den 22. maj 2011

Blomsterløbet med masser af vind!

Jeg er lige kommet hjem fra Ganløse hvor Blomsterløbet har sin start og slut. Løbet er på 116 km og forløber med 4 sløjfer ud fra Ganløse, så rutekortet ligner en blomst... Der var samlet start, så den første time var ret hektisk. Jeg havde fået mig placeret for langt nede i feltet fra start, så jeg skulle bruge de første km til at nå op til front. Alle ville gerne placere sig, så der var kamp om pladserne. Desværre var der også et enkelt styrt, det så dog ud som om det ikke var så alvorligt. Ruten er bestemt en af de mere specielle. Der er mange kryds af store veje, kørsel på cykelstier og også et par vejarbejder og lign. forhindringer. Det gav rigtig meget uro i feltet og efter ca. 80km kom jeg ikke med frontgruppen efter et vejarbejde. Bare surt, men sådan er det jo. Så resten af vejen lå jeg, sammen med lidt forskellige ryttere, med visuel kontakt til frontgruppen. På et tidspunkt var jeg ca. 100m fra at nå op igen, men vinden gjorde det absolut ikke muligt. På den sidste rundstrækning, ca. 15km fra mål punkterede jeg. Jeg havde egentlig en fornemmelse af at der lå rigtig mange foran mig. Men som jeg stod og lagde ny slange i, kunne jeg da til min store tilfredshed se at der også lå rigtig mange bag mig :-) Vel tilbage i mål, stod Lissi klar med kage og kaffe NAM NAM.

mandag den 16. maj 2011

Skjoldennæsholm med kæden stram! (8. plads)

Søndag d. 15. maj blev Skjoldenæsholmløbet kørt for 32. gang. Der var ca. 1500 ryttere til start hvilket er rekord. Ugen op til løbet havde været noget af en prøvelse, hvad angår vejrmeldinger. Der var meldt regn, og en melding lød på mere end 20mm regn. Heldigvis var der tørvejr fra morgenstunden og selvom det var en anelse køligt, var der stor tilfredshed med at regnen udeblev. Faktisk fik vi ikke en dråbe under løbet, så det var endnu en bekymring der ikke blev til noget (tror det var Mark Twain der sagde de vise ord).

Vi var 14 ryttere til start for Team CyclingShop.dk, alle opsatte på at få et godt løb og humøret i startgruppen var høj. Løbsspeakeren annoncerede da også, at hos TeamCyclingShop.dk kunne man bare holde sig til, så kunne man side på hjul hele vejen rundt. Det virkede også som om flere ryttere havde satset på denne løsning og holdt sig pænt til efter starten var gået.

85 km i modvind ud
Vi startede i modvind/sidevind, så der skulle arbejdes oppe foran.TeamCyclingShop arbejde flot sammen i front og fik hjælp af en håndfuld ryttere der også “gav den gas”. Efterhånden tyndede det ud i gruppen der sad med, det var ikke helt så let at finde plads på viften i sidevinden, som det var annonceret. Der var flere gange udbrud der forsøgte at komme væk, hver gang med en eller flere af de grønne i aktion, men det virkede som en umulig opgave og de blev hentet hver gang. Det er dog i skrivende stund uvist om det lykkedes en enkelt at køre væk.

Efter ca. 85km skiftede ruten retning, så vi fik lidt mere glæde af rygvinden, stadig afløst af stykker med sidevind hvor der kunne hægtes folk af. Ruten er visse steder ret kuperet og specielt “Farmen” kan virke led. Men vi ramte “Farmen” og mange af de andre bakker i ret høj fart, så det var bare at holde kæden stram og komme derudad, det tip er hermed givet videre, til dem der ikke kan li bakker. Op med farten, så er de hurtigt ovre.

Finale: Michael fik en fortjent sejr
De sidste km mod Roskilde blev der givet ekstra gas. Det var efterhånden klart, at vi ville komme ind samlet og “det” skulle afgøres på den sidste bakke op mod skolen. Godt med fart sikrede at der ikke var for mange der sad med for meget overskud de sidste km. Den foreste gruppe på ca. 20 mand kom samlet ind i Roskilde og efter de første par bakker, kommer det 2. sidste sving, hvorefter det er op ad bakke, indtil skolen. Allerede i svinget, begyndte spurten, men der var flere der havde glemt hvor lang den bakke egentlig er, så det så ud som om flere led lidt. Michael Larsen var første mand fra TCS i mål. Han kørte et virkelig flot løb, hvor han tog mange lange og hårde føringer. Det var fuldt ud fortjent at han rullede først over stregen. Jeg selv kom ind som nummer 8, 13 sekunder efter Michael, det er jeg rigtig godt tilfreds med.

En god dag for Team CS – andre var mindre heldige
Vi holdt kæden stram hele vejen og en stor flok grønne kom nogenlunde samtidig i mål med ca. 39km/t i snit. TCS ryttere slap for defekter, uheld og styrt (ud over enkelte klager over defekt form, hvidløgslugten fra Frank… og en enkelt tabt flaske).

Desværre var der andre der var knap så heldige. Vi passerede blandt andet nogle ryttere der var styrtet under en bro. Det så meget slemt ud for den rytter der lå på vejen da vi kom forbi. Vi håber vedkommende har det godt. En anden rytter måtte ned og kure på balle/lår og det så også ud til minimum at give en slem skraber. God bedring til begge.

En stor ros til arrangørerne for den flotte rute, perfekt skiltning, hjælp ved farlige kryds og et par dejlige deller i mål.