tirsdag den 12. juli 2011

Lidt om målsætning

I anledning af sommeren, har jeg ryddet op i mine gamle papirer. Jeg er i den forbindelse faldet over nogle noter omkring målsætning, som jeg syntes jeg vil dele i vanlig ”brainstormstil”. Nogle tanker der de seneste år har ligget i baghovedet for mig i forhold til cykling. Hvis ambitioner om at nå et givent mål skal blive en realitet, må der nødvendigvis laves en plan og en systematik, men ikke mindst et klart mål. I forbindelse med målsætning er der flere spørgsmål jeg stiller mig selv (og det er sådan set ligegyldigt om målet er at cykle 1200km eller cykle til arbejde om ugen vinteren igennem!).


Spørgsmålene er:
1. Hvad er succeskriterierne?
En bestemt tid i et løb, antal km, placering, vægt, kondital, kørte km til træning, træningsdage, kort sagt, hvordan vil jeg evaluere om jeg har nået målet?

2. Er forudsætningerne til stede?
Har jeg den rette viden, udstyr, tiden til træningen, fysisk formåen?

3. Hvilken indsats kræves det at få succes med dette mål?
Hvor mange timers træning, løb jeg skal deltage i, hvordan ser et bud på en træningskalender ud?

4. Har de involverede den rette indstilling?
Hvad siger mine omgivelser til ideen, bakker familien op, vennerne og træningspartnerne?

5. Er jeg parat til at lave et fravalg?
Er det ok at bruge mindre tid til venner, familie, børn, fjernsyn, bøger og fritid generelt? Kan jeg acceptere at nedsætte forbrug af alkohol, slik, sodavand og junkfood? Hvad med økonomien, har jeg råd til udstyr, rejser, startgebyrer? Vil jeg bruge mine feriedage på cyklen?

Der er helt sikkert en masse andre måder at gøre det på. Men jeg bruger ovenstående model. Når jeg har tænkt det hele igennem, er det relativt let at sætte målet. Derefter lave en plan for at nå målet. Og til sidst føre den ud i praksis. Så evaluerer jeg naturligvis undervejs og retter ind hvor det er nødvendigt. Når jeg har ovenstående i hovedet, er det også lettere at tage de små valg i hverdagen, det er jo en del af en større målsætning. Skal jeg cykle i regnvejr? Ja, ellers når jeg ikke denne måneds træningskm. Skal jeg nøjes med et enkelt glas vin? Ja, ellers er træningen fra i går spildt. Skal jeg springe den fødselsdag med familien over? Ja, ellers får jeg ikke kørt det kvalifikationsløb. Etc. etc. Det er i øvrigt samme model jeg har anvendt i forhold til studie, job etc.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar